19. november 2014

Eugene Polzik får Dansk Magisterforenings forskningspris

Forskerpris:

Eugene Polzik, der er professor og leder af forskningsgruppen, Quantop på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet får Dansk Magisterforenings forskningspris for Naturvidenskab og Teknik 2014.

Det var en verdenssensation, da professor i fysik, Eugene Polzik beviste, at teleportation af en information virkede. Ved hjælp af en lysstråle kunne forskergruppen transportere en kvante-information fra én lyspuls til en anden, senere fra lys til atomer, og i 2013 lykkedes det at teleportere informationer mellem atomer, som befandt sig langt fra hinanden. Fremtidens kvantekommunikation kom nærmere nutiden.

Eugene Polzik

Eugene Polzik, der er professor og leder af forskningsgruppen, Quantop på Niels Bohr Institutet får Dansk Magisterforenings forskningspris for Naturvidenskab og Teknik 2014.

”Eugene Polziks har bidraget afgørende til at sætte Danmark på verdenskortet inden for kvanteinformation og er en fornem repræsentant for det bedste af dansk og international grundforskning. Hans forskning inden for feltet kvanteinformation udnytter kvantemekanikkens mærkværdigheder til at lave ting, som er umulige ifølge den klassiske fysik. Eugene Polzik har haft afgørende betydning for opdagelsen af, at man kan gemme information i atomare skyer, og han har været banebrydende ved - som en af de første at overføre kvantemekanisk information over store afstande, såkaldt teleportation”, siger Ingrid Stage, formand for Dansk Magisterforening i begrundelsen for at tildele forskningsprisen for Naturvidenskab og Teknik 2014 til professor Eugene Polzik.

Russiskfødt dansk-amerikaner

Eugene Polzik er født i Rusland, men flyttede til USA, hvor han på Caltech i Californien blev en del af den forskergruppe, der som én af de første i verden gennemførte teleportation fra lys til lys. Danmark ville gerne være med i den nye frontforskning, og fra 1994-98 arbejdede Eugene Polzik både på Caltech og på Århus Universitet indtil han flyttede helt til Danmark i ’98. I 2001 fik han et grundforskningscenter i kvanteoptik, Quantop på Århus Universitet, og i 2003 flyttede han centret til Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet, hvor forskningsgruppen har haft mange store videnskabelige gennembrud.

Da han først kom til Danmark troede han, det kun ville være for en kort årrække, og så ville han tage tilbage til USA, men sådan gik det ikke. ”Der er et rigtigt godt forskningsmiljø her i Danmark og på Niels Bohr Institutet, og både jeg selv og familien var blevet rigtigt glade for at bo her”, siger han.

Drivkraft indenfor praktisk videnskab

Eugene Polzik er en drivkraft i at gøre teleportation til en praktisk videnskab. Polziks gruppe har desuden opnået rekord i at måle bittesmå magnetfelter til ultrasensitive sensorer, der kan udnyttes indenfor det medicinske område, biologi og trådløs kommunikation. Alt det er begrundelsen for at få tildelt Dansk Magisterforenings forskningspris for Naturvidenskab og Teknik.

”Jeg er beæret over at få denne pris, som uddeles fra vores egen professionelle verden. Det betyder meget at få denne store anerkendelse fra faglige kollegaer”, siger Eugene Polzik.

Prisoverrækkelsen finder sted den 19. november 2014. Her vil Dansk Magisterforenings formand, Ingrid Stage officielt overrække prisen, som har en værdi af 50.000 kr. Hvad skal pengene så bruges til, kunne man spørge? ”Måske et par nye ski”, siger den sportsglade Eugene Polzik, der ud over at stå på ski også dyrker cykling med mountainbike, og så er han en dygtig musiker. I forskningsgruppen har de et orkester, der spiller swing-musik. ”Det er ekstremt vigtigt at have en god atmosfære i laboratoriet, når man arbejder sammen i op til 70 timer om ugen, så vi diskuterer ivrigt forskning og ind imellem spiller vi musik – vi har brug for at blive begejstrede”, siger Eugene Polzik, der gerne vil dele æren for prisen med sine forskere og unge studerende.