19. maj 2014

Enrico Ramirez-Ruiz, ny adjungeret professor i højenergi astrofysik

Enrico Ramirez-Ruiz er professor i astronomi og astrofysik på University of California, Santa Cruz, USA, og han er også leder af Theoretical Astrophysics Santa Cruz Institute. Han er nu ansat som ny adjungeret professor ved Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet.

Enrico Ramirez-Ruiz

Enrico Ramirez-Ruiz er ansat som adjungeret professor ved Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet.

”Jeg er ekstremt glad for og beæret over at blive udnævnt til adjungeret professor på Niels Bohr Institutet. Det er en stor ære at varetage denne stilling og være en del af Dark Cosmology Centre’s fremtid, hvis videnskabelige mission jeg altid har været stærkt optaget af”, siger Enrico Ramirez-Ruiz.

Professor Ramirez-Ruiz arbejder med nogle af de sværeste og mest udfordrende områder indenfor astrofysik. Hans primære forskning er højenergi-astrofysik især supernova-stjerneksplosioner og gammaglimt. Desuden er han særligt interesseret i at forstå de fysiske processer omkring ekstremt kompakte objekter såsom sorte huller og neutronstjerner, ligesom han også forsker i strålingsprocesser inklusive gravitationelle bølger. Til udforskningen af universets voldsomme fænomener bruger han computer-simuleringer.

International topforsker

”Enrico Ramirez-Ruiz er meget internationalt anerkendt og virkelig en topforsker, som vi er meget glade for at få knyttet til Dark Cosmology Centre. Hans inddragelse i forskningsgruppen er en gevinst både med hensyn til at tiltrække højprofilerede og nye lovende forskere til Niels Bohr Institutet, og for at knytte forbindelser for vores unge studerende og til vejledning af ph-d.-studerende”, fortæller Jens Hjorth, professor og leder af Dark Cosmology Centre. Selv er Ramirez-Ruiz forfatter og medforfatter til flere end 140 videnskabelige artikler samt en lang række artikler i magasiner og aviser, og han har en imponerende række af faglige bedrifter og anerkendende priser. Hans ansættelse startede 1. maj, og hans tiltrædelsesforelæsning vil blive til august.