4. juli 2013

Forsker fra NBI en af hovedtalerne ved Lattice-konference

Joyce C. Myers, postdoc i forskningsgruppen Teoretisk Partikelfysik på Niels Bohr Institutet skal være en af hovedtalerne ved den store internationale konference, Lattice 2013 i Mainz i Tyskland.

Joyce C. Myers

Joyce C. Myers, postdoc i forsknings-gruppen Teoretisk Partikelfysik på NBI skal være en af hovedtalerne ved den store internationale konference, Lattice 2013 i Mainz i Tyskland.

The International Symposium on Lattice Field Theory er en konference, som årligt samler 4-500 af verdens førende forskere indenfor teoretisk partikelfysik. Alle vil gerne holde et foredrag og præsentere netop deres forskning, men komitéen udvælger de mest interessante.

På konferencen, som foregår fra den 29. juli til den 3. august, er der hver dag sideløbende 8-9 foredrag samtidigt i mindre lokaler, men kun få forskere bliver valgt ud som særligt interessante, der skal præsenteres for alle i den største konferencesal. Joyce C. Myers fra Niels Bohr Institutet er valgt som en af de 24 hovedtalere ved dette års konference.

En drøm var virkelig

"Det er virkelig en ære at blive udvalgt som en af hovedtalerne. Jeg havde indsendt et forslag til en kort præsentation i de parallelle foredragsrækker. En nat, hvor jeg ikke kunne sove, fordi der var varmt, så jeg havde vinduet åbent, og der kom en masse larm fra gaden, stod jeg op og tjekkede min e-mail. Da jeg så, at jeg var udvalgt til at holde en af hovedtalerne, troede jeg, at jeg drømte", fortæller Joyce Myers og siger desuden, at en sådan præsentation betyder, at der bliver skabt stor interesse for forskningen og for hende personligt har det stor betydning for hendes fremtidige karriere.

Det, som Joyce Myers skal præsentere, er de seneste forskningsresultater indenfor beregninger af forholdet mellem stof og antistof.

Verden, som vi kender den, består mest af stof. Stof er det, som stjerner, planeter, alt i naturen og os mennesker er bygget op af. Men ved universets begyndelse blev der i den hede, tætte ursuppe skabt både stof og antistof.

Men idag er universet domineret af stoffer. Så spørgsmålet er hvorfor? Det vil fysikerne gerne forstå. De hidtidige beregningsmetoder har kun kunnet regne på ursuppen, hvis der var en ligelig fordeling mellem stof og antistof, og for at verden idag kan bestå af stoffer, må der fra starten have været en ubalance mellem mængden af stof og antistof. Det er den ubalance den nye metode, som er baseret på lattice-modelberegning, kan løse rent analytisk og fortælle om, hvad der sker alt afhængigt af balancen mellem stof og antistof samt temperaturen og tætheden under de forskellige faser af ursuppen.

De nye resultater, som Joyce Myers skal præsentere på konferencen, er et samarbejde mellem lektor Kim Splittorff, postdoc. Joyce Myers og Jeff Greensite, som er professor på San Francisco University og tilknytte Niels Bohr Institutet.