Nyheder om Kvantefysik i 2016

Københavns Universitet og Microsoft vil bygge verdens første kvantecomputer

28. november 2016

Københavns Universitet og Microsoft vil bygge verdens første kvantecomputerVillum Kann Rasmussen professor Charles Marcus skal sammen med ingeniører fra Microsoft og forskere og studerende ved Københavns Universitet i gang med at bygge verdens første topologiske kvantecomputer.

Effektiv refleksion af lys til kvanteteknologi

26. september 2016

Effektiv refleksion af lys til kvanteteknologiForskere på Niels Bohr Institutet har udviklet en ny metode, hvor de skaber en meget stærk vekselvirkning mellem lys og atomer, der bevirker, at lyset kan kontrolleres og reflekteres på en glasfibertråd.

Optisk magnetfeltsmåler kan opfange signaler fra nervesystemet

15. juli 2016

Optisk magnetfeltsmåler kan opfange signaler fra nervesystemetMenneskekroppen bliver styret af elektriske impulser i f.eks. hjernen, hjertet, og nervesystemet. Disse elektriske signaler skaber bittesmå magnetfelter, som læger vil kunne udnytte til at diagnosticere forskellige sygdomme.

Kvantefotonikforskere starter nyt firma, Sparrow Quantum

26. maj 2016

Kvantefotonikforskere starter nyt firma, Sparrow QuantumForskere i forskningsgruppen Kvantefotonik på Niels Bohr Institutet har stiftet et nyt firma, Sparrow Quantum, som skal producere fotoniske chips, der vil kunne bruges til kvanteteknologi baseret på lys.

Superhurtig lyskilde lavet af kunstigt atom

25. april 2016

Superhurtig lyskilde lavet af kunstigt atomNye forskningsresultater fra Niels Bohr Institutet viser, at lyskilder kan gøres meget hurtigere ved at bruge et princip, som blev forudsagt teoretisk i 1954. Superhurtige lyskilder kan for eksempel bruges i laserlys, LED-lys og enkelt...

Massiv investering: Fra teoretisk kvantefysik til brugbar kvanteteknologi

7. april 2016

Massiv investering: Fra teoretisk kvantefysik til brugbar kvanteteknologiMed en ny stor satsning på at gøre kvantefysikken til praktisk anvendelig kvanteteknologi har Innovationsfonden investeret 80 millioner kroner i et landsdækkende projekt med tre universiteter.

Beskyttede Majorana tilstande til kvanteinformation

9. marts 2016

Beskyttede Majorana tilstande til kvanteinformationKvanteteknologi har potentiale til at kunne revolutionere computeres beregninger, kryptering og simulering af kvantesystemer. Men kvantetilstande er skrøbelige og skal derfor kunne kontrolleres uden at blive målt.