Astronomer finder super jordlignende planet – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Niels Bohr Institutet > Nyheder > Nyheder 2009 > Astronomer finder supe...

17. december 2009

Astronomer finder super jordlignende planet

En fast planet med mulighed for vand og en atmosfære er blevet fundet bare 40 lysår fra Jorden. Planeten er cirka 6 gange så stor som Jorden og cirkulerer om en rød dværgstjerne, som er cirka en femtedel så stor som Solen. Liv er dog usandsynligt, da den er omkring 200 grader varm. Opdagelsen er netop publiceret i det prestigefyldte tidsskrift, Nature.

Astronomer finder super jordlignende planet kun 40 lysår
fra Jorden. (Kunstnerisk gengivelse)

”Når man leder efter jordlignende planeter, finder man dem nemmere omkring mindre stjerner som den her”, siger den danske astrofysiker Lars Buchhave.

Han er ph.d.-studerende ved Niels Bohr Institutet, og arbejder i øjeblikket på Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics i Cambridge, Massachusetts, hvor han er med i det team for forskere, der opdagede planeten.

Han forklarer, at når planeten passerer foran den lette stjerne, får man et større dyk i lysstyrken, og på grund af planetens tiltrækning sker der en lille rokkebevægelse i stjernen, som er lettere at måle.

Jagten på jordlignende planeter
Planeten blev opdaget via en række små teleskoper på et observatorium i Arizona, som drives af forskergruppen ved Harvard-Smithsonian Centre for Astrophysics. Med et specialinstrument, HARPS ved ESO i Chile fik man præcise hastighedsmålinger af stjernen og kunne beregne planetens masse. Planeten er den anden super-jord, hvor man har beregnet både masse og radius, og det er den første med en atmosfære. Målingerne viser, at den har en kerne af sten og jern.

Jagten på jord-lignende planeter fortsætter, og Lars Buchhave og forskerholdet leder også efter planeter med NASAs nye satellit Kepler. ”Kepler måler stjernernes lys hundrede gange nøjagtigere end det kan gøres fra Jorden, og så kan vi også finde jordlignende planeter om stjerner, der ligner Solen”, siger Lars Bushhave og tilføjer, ”at jagten på jordlignende planeter er nu for alvor sat ind”.