Fokus på laser – Niels Bohr Institutet - Københavns Universitet

Videresend til en ven Resize Print Bookmark and Share

Niels Bohr Institutet > Nyheder > Nyheder 2008 > Fokus på laser

04. marts 2008

Fokus på laser

Laserlys – hvad er det, hvad kan det, og hvad kan det bruges til? Ja, vi kender alle sammen den lille smarte laserpen, man kan pege med, og vi ved, at man med en ekstremt fokuseret laserstråle kan skære ufatteligt nøjagtigt selv gennem metal.

Men hvad laserlys egentlig er, og hvordan det bruges i forskningen, er ret ukendt – selv for fysikere. Og da Undervisningsministeriet udvalgte laseren til at være ’kernestof i det 21. århundredes fysik’, besluttede Niels Bohr Institutet at tilbyde en temadag om laseren for gymnasielærere.

”Vi tilbød en temadag den 28. januar, og allerede i løbet af ganske kort tid var temadagen overtegnet”, fortæller leder af Ungdomslaboratoriet Mikkel Rønne, der er en af arrangørerne. Der var så stor tilslutning, at de måtte arrangere en ekstra temadag, der fandt sted den 29. februar.

Lys med nye egenskaber
Først var der et brush-up foredrag med fysiker Jes Henningsen. Han forklarede, hvordan atomer i en elektrisk udladning kan forstærke et lyssignal, ligesom man kan forstærke et radiosignal, og hvordan man ved hjælp af hulspejle kan få forstærkeren til at gå i selvsving og sende lys ud som en snæver stråle.

Mens klassisk lys spredes i alle retninger og ikke kan fokuseres specielt godt, kan  laserlys sendes over lange afstande som en tynd stråle, og når det fokuseres, kan man skære i metal. Men man kan ikke gøre begge dele samtidig – så man kan altså ikke skyde et missil ned på 20 kilometers afstand, som nogle påstår, fortæller Jes Henningsen.

Brug for ny viden
Alle var glade for det indledende foredrag, nogle fik genopfrisket gammel viden, mens andre hørte om det for første gang – ”jeg anede ikke et klap om laser”, sagde en af gymnasielærerne, der nu følte sig helt parat til næste punkt – laboratorieøvelser.

I laboratoriet er der halvmørkt, udenfor vinduerne er der en dyne af tæt tåge, og indenfor er der ikke tændt lys, men det er jo også forsøg med lys, der skal laves. Kursisterne finder sammen i mindre grupper og går i gang med de forskellige forsøg, der er gjort parat til dem.

”Det er virkelig noget, vi har brug for. Tyve procent af fysikundervisningen består af forsøg, og normalt laver man de samme 2-3 eksperimenter igen og igen, men her får vi nogle nye forsøg, som vi kan bruge i undervisningen”, fortæller Mads Dall Petersen fra Christianshavns Gymnasium og Marianne Agertoft fra Himmelev Gymnasium, der sammen laver et af forsøgene.

Men ét er idéer til forsøg, noget andet er omkostninger – for udstyr til eksperimenter koster penge, og skolerne skal spare. Her har Mikkel Rønne kreative løsninger. Et polarisationsfilter koster normalt 8-900 kr. ’men gå hen og køb et kompas og udskift midterfeltet med et polarisationsfilter, så kan det laves for 130 kr. i stedet for’, siger han.

Temadagen fortsætter med foredrag om laserkøling, optisk pincet, fiberlaser og laserdetektion af ultrasmå gasmængder. Generelt syntes folk, at det havde været en spændende dag med inspiration til den daglige undervisning.